METASYNTHESIS: QUALITATIVE REVIEW ON PSYCHIATRICMEDICALIZATION WITH CHILDREN AND TEENAGERS IN FOSTER CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n.1.2

Abstract

This article presents a systematic qualitative review on psychiatric medicalization with children and adolescents in foster care. It is part of the master's thesis whose theme involves the practices underlying the process of medicalization in children and adolescents sheltered in nursing homes. We undertook this research modality with the objective of seeking references in empirical studies that contemplate the psychiatric medicalization of children and adolescents and can base the deepening on this phenomenon and its effects for the development and constitution of the subjectivity of this population. We searched the Capes Periodicals Portal and the Theses and Dissertations Databases at USP and PUC using the descriptors medicalization; medicalization; medicalization of childhood; reception; institutionalization; “institutional care”; children and teenager; children and youth; childx and teenagerx; health care services; judicial protection of children and adolescents; institutionalized children and youth. We selected three works that fit our search, two national and one from Portugal. We found only one study referring to the target population in our research, that is, children and adolescents in a situation of protective shelter. The others refer to medicalization in an educational context and were included in this meta-synthesis because they presented a primary study on different perceptions of medicalization and innovative proposals for the management of school difficulties to the detriment of medicalization. All the primary works presented data that confirm excesses in the administration of psychotropic drugs, as well as bring alternatives for managing these populations in order to guarantee their rights of citizenship, socialization, expression, development and dignity. It is concluded that psychiatric medicalization is one more strategy for the perpetuation of socioeconomic constraints.

Author Biographies

  • Martinha Costa Rego, psicologmartinha@gmail.com

    Mestre em Psicologia Forense em Área Social e Saúde na Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

  • Denise de Camargo, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

    Psicóloga e Doutora em Psicologia Social - PUC SP. Mestrado de Psicologia Forense da Universidade Tuiuti do Paraná

References

ALENCAR, E. S. DE; ALMOULOUD, S. A. A metodologia de pesquisa: metassíntese qualitativa. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 204-220, 2017.

AQUINO, A. R, Medicalização da infância, educação e da sociedade;in Anais II Congresso Internacional Online de Estudos sobre Culturas, resumo expandido; 22 a 26-06-2020, disponível em https://tupa.claec.org/index.php/culturas/2020/schedConf/presentations

CFP, CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA; Subsídio para campanha Não à medicalização da vida e medicalização da educação, 2012, disponível em http://www.crpsp.org.br/medicalizacao/manifesto.aspx

FARIA, P. M. F. de; CAMARGO, D. de. Emotions of teachers and school inclusion: a metasynthesis. International Journal of Inclusive Education, London. No prelo.

FOUCAULT, M. O nascimento da medicina social. In: FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 1984. p. 79-98.

MANSKE, G. S.; QUADROS, D. G. R. de. “Levados da breca”: a medicalização infantil no âmbito escolar. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 4, p. 01-17, 2020.

MASSARI, M. G. (2016); Serviços de Acolhimento para crianças e adolescentes e medicalização: narrativas de resistência; Banco de Teses e Dissertações PUC; São Paulo.

MOYSÉS, M. A. A. A Institucionalização Invisível: crianças que não aprendem na escola. Mercado das Letras, Campinas, 2001.

OLIVEIRA, A. de; VICENTIN, M. C. G.; MASSARI, M. G. Entre medicalização e recusas: crianças e adolescentes nos circuitos socioassistenciais-sanitários. Polis e Psique, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 225-245, 2018.

PAIS, S. C.; MENEZES, I.; NUNES, J. A. Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 32, n. 9, e00166215, 2016.

REGO, M. C.; Medicalização Psiquiátrica em Crianças e Adolescentes Abrigadas em Casas Lares de uma Cidade do Interior do Paraná; Programa de Mestrado Em Psicologia Social E Saúde; Universidade Tuiuti do Paraná, 2021.

SANCHES V. N. L.; AMARANTE P. D. C.; Estudo sobre o processo de medicalização de crianças no campo da saúde mental; Saúde e Debate. https://doi.org/10.5935/0103-1104.20140047 disponível em https://www.scielo.br/j/sdeb/a/ndTy5YqQ6wC958FwyK6Xj6v/abstract/?lang=pt

SANDELOWSKI, M. Metasynthesis of qualitative research. In: COOPER, H.; CAMIC, P. M.; LOND, D. L.; PANTER, A. T.; RINDSKOPF, D.; SHER, K. J. (Eds.). APA handbook of research methods in psychology. Vol. 2: research designs: quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological. Washington, DC: American Psychological Association, 2012. p. 19-36.

SANDELOWSKI, M.; BARROSO, J. Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company, 2007.

SANDELOWSKI, M.; BARROSO, J. Classifying the Findings in Qualitative Studies. Qualitative Health Research, s.l., v. 13, n. 7, p. 905-923, 2003.

VORCARO, A. O efeito bumerangue da classificação psicopatológica da infância. Em A. JERUSALINSKY E S. FENDRIK (Orgs.), O Livro Negro da Psicopatologia Contemporânea. São Paulo: Via Lettera, p.219-229, 2011.

Published

2024-04-30

Data Availability Statement

Dados disponíveis.

Issue

Section

Artigos

Categories

How to Cite

METASYNTHESIS: QUALITATIVE REVIEW ON PSYCHIATRICMEDICALIZATION WITH CHILDREN AND TEENAGERS IN FOSTER CARE. (2024). Revista Eixo, 13(1), 128-136. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n.1.2