PSYCHOLOGY UNDERGRADUATE STUDENTS' PERCEPTIONS OF EMERGENCY REMOTE TEACHING AT A PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTION.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n1.11

Abstract

Abstract

The study aimed to understand the perception of undergraduate psychology students about emergency remote teaching in a private higher education institution. An interview was conducted with 30 students, based on a semi-structured interview script and at the institution itself. The data were analyzed according to Content Analysis. The results revealed that the majority adapted to the teaching platform adopted by the institution and some considered it complex. As for the teaching methodology, most of them liked the way it was conducted. Regarding the technological devices used and internet access, it was observed that most of them used cell phones and notebooks. Regarding the connection, most used wi-fi and 3G. The fact that the classes were recorded was fundamental, because many times they were not physically and psychologically well. Most missed the physical contact with classmates and faculty. Some pointed out that they didn't miss it because they saved on transportation, food, and materials. Most participants reported anxiety crisis, a minority panic syndrome, and only one had an existential crisis. Half of the participants increased the number of psychotherapy sessions and some needed to see a psychiatrist. As for the physical problems, some commented on fatigue due to the absence of physical activities and weight gain. It was concluded that despite the restrictions imposed by the Covid-19 pandemic, the institution pointed out was able to give continuity to the pedagogical actions and the students tried to adapt to the difficulties encountered in teaching, as well as to overcome the psychological and physical problems.

Author Biographies

  • Matheus Gomes Leandro, Universidade Paulista (UNIP) de Ribeirão Preto

    Acadêmico de Psicologia pela Universidade Paulista (UNIP) de Ribeirão Preto, São Paulo. Atuou em estágio na área da educação infantil (2021-2022), atualmente auxiliar pedagógico particular. Participa do Instituto de Direitos Humanos e do cursinho popular Hypatia - USP, ambos localizados em Ribeirão Preto, São Paulo. Possui duas iniciações científicas, uma finalizada e outra em andamento, sendo as duas na área de desenvolvimento humano.

  • Patricia Rossi Carraro, Universidade de São Paulo (USP)

    Psicóloga. Pós-Doutora pelo Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (USP).

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Cientificas, Aracaju, v.8, n.3, p. 348 - 365, 2020.

APPENZELLER, S.; MENEZES, F. H.; SANTOS, G. G. dos; PADILHA, R. F.; GRAÇA, H. S.; BRAGANÇA, J. F. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica. Campinas, 2020.

AQUINO, E. M. L.; SILVEIRA, I. H.; PESCARINI, J. M.; AQUINO, R.; SOUZA-FILHO, J. A. de; ROCHA, A. dos S.; FERREIRA, A.; VICTOR, A.; TEIXEIRA, C. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Revista: Ciência e Saúde Coletiva, v. 25. supl 1. Rio de Janeiro, 2020.

ASSEMBLÉIA GERAL DA ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos (217 [III] A). Paris, 1948.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.

BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Portal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, 2020.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p.

CARDOSO, C. A.; FERREIRA, V. A.; BARBOSA, F. C. G. (Des)igualdade de Acesso à Educação em Tempos de Pandemia: Uma Análise do Acesso às Tecnologias e das Alternativas de Ensino Remoto. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.I], v. 7, n. 3, p. 38-46, ago 2020.

CARVALHO, A. V. G.; CUNHA, M. R. da; QUIALA, R. F. O ensino remoto a partir da pandemia, solução para o momento, ou veio para ficar?. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 06, ed. 05, v. 10, p. 77-96, 2021.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE (Brasil). Resolução n. 466/12, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, 2012

CRUZ, U. F.; PAIXÃO, M. C. B. da, SANTO, A. C. do E.; GOMES, A. R. Q. Impacto nos hábitos alimentares durante o isolamento causado pela COVID-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.9, n.6, p. 19900-19911, jun., 2023.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O Ensino Remoto no Brasil em Tempos de Pandemia: Diálogos Acerca da Qualidade e do Direito à Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasilia, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020.

FERREIRA-NETTO, R. G; CORRÊA, J. W. N. Epidemiologia do Surto de Doença por Coronavírus (COVID-19). Revista Desafios, v. 7, n. Supl. COVID-19, Amazonas, 2020.

GUSSO, H. L.; ARCHER, A. B.; LUIZ, F. B.; SAHÃO, F. T.; LUCA, G. G. de; HENKLAIN, M. H. O.; PANOSSO, M. G.; KIENEN, N.; BELTRAMELLO, O.; GONÇALVES, V. M. Ensino Superior em Tempos de Pandemia: Diretrizes à Gestão Universitária. Educação & Sociedade, v. 41. Campinas, 2020.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1999.

OLIVEIRA, E. N.; VASCONCELOS, M. I. O.; ALMEIDA, P. C.; PEREIRA, P. J. de A.; LINHARES, M. S. C.; XIMENES-NETO F. R. G.; ARAGÃO, J. M. N. Covid-19: repercussões na saúde mental de estudantes do ensino superior. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. Especial 1, p. 206-220, mar/2022.

PAIVA, V. L. M. de O. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, v. 37, n. 1 e 2, dez. 2020.

PEREIRA, M. M.; SOARES, E. de M.; FONSECA, J. G. A.; MOREIRA, J. de O.; SANTOS, L. P. R. Saúde mental dos estudantes universitários brasileiros durante a pandemia de Covid-19. Psicologia: Teoria e Prática, v. 23, n. 3, p. 1-20, 2021.

PEREIRA, M. M.; TRAJANO, A. R. C.; CAVERSAN, H. de A. C.; MOREIRA, S. P.; TIBIRIÇÁ, V. A. Plantão psicológico: a prática do acolhimento on-line durante a pandemia da COVID-19. Revista de Extensão da UPE, v. 6, n. 1., p. 39-51, 2021.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia da Covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Cientificas, Aracaju, v. 10, n.1, p. 41 -57, 2020.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. de A.; MENEZES, J. B. F. de M. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 298-315, set./dez. 2020.

SOARES, C. S.; GUIMARÃES, D. E. L.; SOUZA, T. V. de. Ensino remoto emergencial na percepção de alunos presenciais de Ciências Contábeis durante a pandemia de Covid-19. Revista Catarinense da Ciência Contábil, Florianópolis, SC, v. 20, p. 1-19, 2021.

TORRES, P. L.; COSME, A.; SANTOS, E. Educação e tecnologias em contexto de pandemia: uma experiência de aulas remotas. Revista Cocar. Edição Especial, n. 9, p.1-21, 2021.

VIANA, D. M. Atendimento psicológico online no contexto da pandemia de COVID-19. Cadernos ESP. Ceará - Edição Especial, v. 14, n. 1, p. 68 -73, jan. jun, 2020.

Published

2024-04-30

Data Availability Statement

Dados disponibilizados.

How to Cite

PSYCHOLOGY UNDERGRADUATE STUDENTS’ PERCEPTIONS OF EMERGENCY REMOTE TEACHING AT A PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTION. (2024). Revista Eixo, 13(1), 12-24. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n1.11

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>