SCIENCE TEACHING AND VISUAL IMPAIRMENT:

A STUDY OF ACADEMIC PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n2.4

Keywords:

sciences, biology, training, visual impairment

Abstract

This study aims to analyze the quantity of works in the annals of the National Meeting of Research in Science Education – ENPEC (2001-2023) and theses in the Database of Theses and Dissertations – BDTD (2019-2023) with a focus on teaching of science in the contexts of inclusive education and visual impairment. A qualitative and state-of-the-art bibliographical research was carried out. Discursive Textual Analysis (DTA) was used as a data analysis tool. The results were divided into two parts: The first sought to characterize the bibliographical survey of works published in ENPEC and BDTD theses on Science teaching and students with visual impairment and the second part characterizes the limits and possibilities on this topic, through three a posteriori categories: 1) Didactic models adapted in science teaching; 2) The process of inclusion in teacher training; 3) Inclusive education and its purposes. The works found in the area, in this period, specifically, allow us to reflect on the importance of new research highlighting pedagogical practices in teaching science to students with visual impairments, the use of adapted teaching materials and the importance of training science teachers in inclusive classrooms.

Author Biographies

  • Sebastiana Micaela Amorim Lemos, Universidade Federal de Santa Maria

    Mestre em Educação

  • Marlene Menezes de Souza Teixeira, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio

    Doutora em Educação em Ciências

  • Maria Rosa Chitolina Schetinger, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutora em Ciências (Bioquímica)

References

ANDRADE, D. L.; SOUZA, M. F. N. O processo de ensino aprendizagem dos deficientes visuais em duas escolas públicas do ensino fundamental, na zona urbana do município de Benjamin Constant/AM. Anuário do Instituto de Natureza e Cultura - ANINC, v. 5, n. 1, p. 327-336, 2022.

BONFIM, C. S.; MÓL, G. de S.; PINHEIRO, B. C. S. A (in)visibilidade de pessoas com deficiência visual nas ciências exatas e naturais: percepções e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. 589-604, 2021.

CASTRO, C. M. G. de; ALVES, G. E.; PEREIRA, C. A. Estudo sobre possíveis avanços no processo de aprendizagem de alunos com baixa visão utilizando material de ensino adaptado para aulas de ciências. Revista Prática Docente, v. 5, n. 1, p. 306-324, 2020.

COELHO, C. P.; SOARES, R. G.; ROEHRS, R. Ensino de ciências através da prática experimental flexibilizada para aluno deficiente visual. Interfaces da Educação, v. 13, n. 37, p. 332-353, 2022.

DAMIÃO, A. L.; NONATO, O. C. dos S.; COSTA, A. L. de O.; BEZERRA, M. I. da S. Possibilidades e limites da formação continuada no processo de inclusão do aluno com deficiência no Ensino Regular. In: SÉRIE EDUCAR, (Org.). Formação e Prática Docente. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2020. p. 46-55.

FARIA, H. S. de S.; ABREU, C. P. C. de; MENEZES, G. J. B. de; RABELO, L. C. C. Análise do perfil formativo de professores de Ciências Naturais na perspectiva da inclusão. In: SÉRIE EDUCAR, (Org.). Formação e Prática Docente. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2020. p. 24-30.

LUNA, C. A.; SILVA, L. V. A. da; BASTOS, S. N. D. A inclusão de alunos com baixa visão e o ensino de ciências: problematizações a partir do estágio supervisionado. Humanidades & Tecnologia (FINOM), v. 37, p. 119-134, 2022.

MAGALHÃES, P. G. S.; SOUZA, R. D. C. de; KAWAKAMI, L. M. M.; SILVA, R. M. de S. Aplicação do plano de desenvolvimento individual para uma aluna com deficiência visual. Revista Eletrônica de Educação, v. 15, p. 1-22, 2021.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MÓL, G. de S.; MORAIS, A. V. de; SILVA, W. P. da. Panorama da Inclusão no Ensino de Ciências de acordo com publicações mais relevantes da Área. Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química – ReSBEnQ, v. 1, n. 1, p. 1-32, 2020.

PIMENTEL, S. C. Formação de professores para a inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: MIRANDA, T. G.; GALVÃO FILHO, T. (Orgs.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Bahia: EDUFBA, 2012. p. 139-155.

SENA, N. de F. da S.; FERREIRA, J. E. V.; OLIVEIRA, M. L. de; SILVA, L. N. C. da; PEREIRA, A. de N. S. Produção e uso de ferramentas didáticas acessíveis para estudantes com deficiência visual: uma experiência no ensino da fauna aquática amazônica, utilizando um calendário tátil. Benjamin Constant, v. 28, n. 64, p. 1-22, 2022.

SILVA, A. G. S. da; CAPRONI, C. C.; COSTA, C. A. da; LUCIO-OLIVEIRA, F. Criação de podcasts para alunos com deficiência visual durante o ensino remoto. Anais Educação em Foco: IFSULDEMINAS, v. 1, n. 1, p. 1-4, 2021.

SILVA, T. S.; SOUZA, M. F. L. de. Tecnologias assistivas no ensino de ciências a discentes com deficiência visual: a perspectiva de suas professoras. Investigações em Ensino de Ciências, v. 26, n. 3, p. 24-42, 2021.

SOUZA, C. S. R. de; DIAS, R. R. R.; LIMA, D. de C. F.; TEDERIXE, L. C.; CASTRO, H. C.; LIMA, N. R. W. Sensibilizando futuros docentes para uma prática pedagógica inclusiva através da construção de um livro tátil: uma reflexão necessária. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 58-71, 2019.

TEDERIXE, L. C.; LIMA, N. R. W. Motivações para a produção de materiais didáticos de baixo custo para estudantes com deficiência visual. Brazilian Journal of Policy and Development, v. 2, n. 4, p. 184-216, 2020.

Published

2024-08-28

Data Availability Statement

Data sharing does not apply to this article as no datasets were generated or analyzed during the ongoing study.

How to Cite

SCIENCE TEACHING AND VISUAL IMPAIRMENT:: A STUDY OF ACADEMIC PRODUCTION. (2024). Revista Eixo, 13(2), 44-53. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n2.4

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>