AUDIOVISUAL PRODUCTIONS IN SCIENCE EDUCATION: A BIBLIOGRAPHICAL RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.19123/REixo.v13n2.2Keywords:
Audiovisual education, Science education, ICTAbstract
The need to align teaching with the current demands of society drives the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) into the educational environment. Among these technologies, audiovisual productions constitute tools of great relevance in the school context, contributing to the motivation and engagement of students and favoring the teaching and learning process. The present study aimed to conduct a knowledge mapping of research related to the use of audiovisual productions published in the Proceedings of the I – XIII National Meeting on Research in Science Education. As a method, an exploratory, bibliographic research was conducted, employing a qualitative approach articulated with quantitative data analysis. The works were selected based on the search for keywords such as audiovisual, film, cinema, drawing, series, soap opera, anime, documentary, and videos, present in titles, abstracts, or abstract keywords. A total of 116 works dedicated to the use of audiovisual productions were selected, with 63 conducted in a formal setting, primarily focused on the teaching of Sciences and Biology. Most of the research reported the use of audiovisual productions as a didactic resource, but without a specific approach to a level of education. The data highlight the importance of integrating audiovisual productions into teacher education so that educators can incorporate this relevant resource into their educational practices. It is expected that the results of this study will contribute to fostering research on the potentialities of audiovisuals in the teaching and learning process.
References
ABRAPEC. Estatuto da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, de 05 de julho de 2017, Florianópolis, SC. Disponível em: <http://abrapec.com/wpcontent/uploads/2022/09/estatuto.pdf> Acesso em: 10/03/2023.
ALMEIDA, E. F.; OLIVEIRA, E. C.; LIMA, A. G.; ANICET, C. C. Cinema e Biologia: a utilização de filmes no ensino de invertebrados. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 12, n. 1, p. 3-21, 2019.
ALVES, B. D. L. T. L.; GONÇALVES, P. W.; CARNEIRO, C. D. R. CUNHA, C. A. L. Por que usar 'Praia: um rio de areia' para ensinar Ciência do Sistema Terra? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais.... Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
ARAÚJO, P. M. P.; ERROBIDART, N. C. G.; JARDIM, M. I. A. Videocast: Potencialidades e Desafios na Prática Educativa segundo a literatura. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
BASTOS, W. G.; REZENDE FILHO, L. A. C.; PASTOR JÚNIOR, A. A.; PEREIRA, M. V. A questão do reendereçamento na recepção audiovisual em uma aula de Biologia In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
BASTOS, W. G.; PASTOR JÚNIOR, A. A.; REZENDE FILHO, L. A. C. Recepção audiovisual e reendereçamento em aulas de Biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
BASTOS, W. G.; REZENDE FILHO, L. A. C.; JÚNIOR, A. A. P. Produção e recepção de vídeo por licenciando em Biologia: uma exibição no modo privado de leitura. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8, Campinas. Anais… São Paulo: Abrapec, 2011.
BASTOS, W.; REZENDE FILHO, L. A. C.; PASTOR JUNIOR, A. A. Produção de vídeo educativo por licenciandos: um estudo sobre recepção fílmica e modos de leitura. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, p. 39-58, 2015.
BASTOS, W. G.; REZENDE FILHO, L. A. C.; PASTOR JÚNIOR, A. A.; PEREIRA, M. V. A produção de vídeo por alunos da Licenciatura em Biologia e sua recepção por alunos do ensino médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
BORGES, J. F. H.; LIMA-TAVARES, M.; NEVES, M. L. R. C. A produção de vídeos por estudantes do 8º ano do Ensino Fundamental em uma sequência de ensino sobre parasitoses. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências,11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
BRASIL. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CABRAL, L. F. E.; REZENDE FILHO, L. A. C.; SANTOS, G. A. L. C. Práticas e discursos Neoliberais na inserção do audiovisual no Ensino de Ciências em canais de Ciências no Youtube. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
CABRAL, L. F. E.; SANTOS, G. A. L. C.; PEREIRA, W. A.; RAMOS, M. I. B. B.; REZENDE FILHO, L. A. C. Aprendendo sobre as frutas a partir de séries infantis: uma proposta de reendereçamento no ensino fundamental. Latin American Journal of Science Education, v. 6, p. 1-11, 2019.
CABRAL, L. F. E.; VIEIRA, R. C.; REZENDE FILHO, L. A. C. PIPER: relato da experiência do planejamento e execução de uma aula sobre aves a partir do reendereçamento de um filme de animação. Latin American Journal of Science Education, v. 6, p. 1-10, 2019.
CAMPOS, T. R.; CRUZ, D. M. Análise de conceitos científicos presentes no anime Hataraku saibou. Debates em Educação, v. 12, n. 27, p. 703-723, 2020.
CARNEIRO, C. D. R.; MARTINS, J. R. S. Quando o céu é o limite: cinema catástrofe e ensino de Geociências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8, Campinas. Anais… São Paulo: Abrapec, 2011.
CARVALHO, A. C. S. Importância da inserção de filmes e vídeos na prática docente no Ensino fundamental I. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2017.
CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. Separata de: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. 156 p. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
CAVALCANTI, E. L. D.; SILVA, A. P. F. N. Recurso audiovisual para promover a Educação Ambiental Crítica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
CERVATO, C.; FRODEMAN, R. A importância do tempo geológico: desdobramentos culturais, educacionais e econômicos. Terrae Didatica, v.10, n.1, p.67-79, 2014.
D’LUISE, B.; GONÇALVES, P.; CARNEIRO, D. R. Por que usar "Praia: um rio de areia" para ensinar Ciência do Sistema Terra? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
FLOR, T. O.; SILVA-PIRES, F. E. S.; VIDO, M. P. M.; ARAÚJO-JORGE, T. C.; TRAJANO, V. S. Uma revisão integrativa sobre o uso do cinema no ensino de ciências e saúde. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
FRANCISCO JUNIOR, W. E.; BENIGNO, A. P. A. Produção de vídeos amadores de experimentos: algumas contribuições para se pensar o processo educativo. Revista Exitus, v. 8, n. 2, p. 244–272, 2018.
FREY, D. “O despertar de uma paixão” e o ensino de cólera e evolução. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
FREY, D.; SANTOS, G. S.; OLIVEIRA, M. F. A. A pedagogia de paulo freire e o uso de filmes - possibilidades no ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
GUIMARÃES, B. R.; FILHO, L. A. C. R. Ensinando Genética com o filme X-Men Primeira Classe: reendereçamentos em uma proposta didática para o professor de Biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
HOLMES, E. A. et al. Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry, v. 15, p.1-14, 2020.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
IZARIAS, N. S.; VIEIRA, J. A. C.; LEÃO, M. F. Produção audiovisual no ensino de química: uma forma de democratizar a construção do conhecimento. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
JENSEN, J. L.; KUMMER, T. A.; GODOY, P. D. M. Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE - Life Sciences Education, v. 14, n. 1, p. ar5, 2015.
KARAT, M. T.; RAMOS, M. B. Audiovisuais no Ensino de Ciências: o silêncio da autoria discursiva. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2013.
LIMA, A. K.; ARAÚJO, M. F. F.; ARAÚJO JÚNIOR, J. F. A sustentabilidade em Espaços Não Formais de Ensino: Uma revisão no contexto do Ensino de Ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária. São Paulo, 1986.
MACÊDO, P. B.; PEREIRA, A. F.; AQUINO, R. S.; CARNEIRO-LEÃO, A. M. A.; MARTINS, M. M. Análise do tema obesidade no filme Super Size Me à luz da semiótica peirceana: macrodiscurso. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
MACÊDO, P. B.; BRAYNER-LOPES, F. M.; SOUZA, A. F.; JÓFILI, Z. M. S.; CARNEIRO-LEÃO, A. M. A. Homem-ambiente-teia alimentar: construção de conceitos Sistêmico-Complexos mediados semioticamente por vídeos. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
MARANDINO, M. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciência & Educação, v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica, 5. ed., São Paulo: Atlas, 2003.
MARIANO, I. A. et. al. Ciência, cinema e educação: reflexões coletivas sobre as muitas formas de produção do conhecimento. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8, Campinas. Anais… São Paulo: Abrapec, 2011.
MARTINS, T. P.; SOUZA, N. G. S. A Ciência como Instância Legitimadora da Natureza: análise de um vídeo publicitário dos produtos Natura Ekos. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
MATOS, C. F.; SILVA, J. G. “A influência da mídia na escolha dos vídeos e filmes utilizados nas aulas de Ciências: um levantamento a partir das últimas três edições do Encontro Nacional de Ensino de Química - ENEQ”. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2013.
MEGID NETO, J. O ensino de Ciências no Brasil: catálogo analítico de teses e dissertações: 1972-1995. Campinas: UNICAMP/FE/CEDOC, 1998.
MENDONÇA, G. L.; FERREIRA, F. R.; RODRIGUEZ, L. L. R. Produção de audiovisual como recurso didático para o ensino de legislação em curso de graduação em química. Revista Química Nova na Escola, v. 00, n. 0, p. 2, 2014.
MENEGUSSO, G.; BISOL, L.; KRASNIEVICZ, l.; MORAES, C. H. Investigando a vivência da cultura audiovisual por jovens frederiquenses. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 9, Guarapuava. Anais... Guarapuava, 2008.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012.
MONTEIRO, J. A.; REZENDE, R. L.; GONÇALVES, L. V.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Diálogos possíveis entre cinema e história e filosofia da biologia: contribuições a partir de uma disciplina remota. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias. Interações, n. 9, p. 57-72, 2000.
MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Revista Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 1995.
MOREIRA, A. E. R. O sol, a terra e os seres vivos: uma proposta de sequência didática para o ensino de ciências na educação de jovens e adultos. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema em sala de aula. 4.ed. São Paulo: Contexto, 2008.
OLIVEIRA, C. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em ação, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015.
OLIVEIRA, D. C. DE; AMORIM, S. I. F. DE; TAUCEDA, K. C. Uma Aproximação das Metodologias Ativas e Aprendizagem Significativa no Ensino de Ciências na Ótica do Docente: Limites e Contribuições. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 53279-53295, 2020.
PAPA, R. D.; HOSOUME, Y. Os filmes nos trabalhos científicos em eventos de ensino de Física. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
PASTOR JUNIOR, A. A.; REZENDE FILHO, L. A. C.; BASTOS, W. G. Educação médica e audiovisual: sentidos produzidos por estudantes sobre um vídeo educativo de atenção à saúde. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2013.
PASTOR JUNIOR, A. A.; REZENDE FILHO, L. A. C.; PEREIRA, M. V.; BASTOS, W. G. Modos de endereçamento e reendereçamento: as apropriações de um filme por professores de medicina em aulas de Psicologia Médica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia, São Paulo. Anais.... Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
PASTOR JUNIOR, A. A.; REZENDE FILHO, L. A. C.; Recepção audiovisual na educação médica: leituras de um vídeo educativo de psicologia médica por estudantes de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, p. 516-523, 2012.
PASTOR, A. A.; BASTOS, G. B.; REZENDE, L. A. C. Recepção Audiovisual na Educação Médica: leituras de um vídeo educativo por professores de Psicologia Médica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas. Anais… São Paulo: Abrapec, 2011.
PAVÃO, A. C. O.; SACCOL, L. R. I. A produção audiovisual no ensino fundamental: uma aposta na autoria e coautoria dos estudantes. Educação UFSM, v. 44, p 1-26, 2019.
PEREIRA, A. O. et al. Luz, Câmera... Ciência: Abordando as Ciências e suas relações através do filme “Interestelar” e da série “The Big Bang Theory. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
PEREIRA, B. F. M.; SÁ, E. F.; FONSECA, M. A. Prática de professores com o uso de longametragem enquanto estratégia didática. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
PEREIRA, M. V. S. Produção e recepção de vídeos por estudantes de ensino médio: estratégia de trabalho no laboratório de física. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Saúde) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
PEREIRA, M. V.; REZENDE FILHO, L. A. C.; BEZERRA, T. A. M. Investigando a produção de vídeos por estudantes de ensino médio no contexto do laboratório de física. Enseñanza de las Ciencias, v. 31, p. 2731-2736, 2013.
RAMOS, E. J; AMARAL, L. H. Relações e interações dos professores de ciências e matemática com as tecnologias. HOLOS, ano 28, v. 4, p. 226-241, 2012.
REHEM, H.; SANTOS, H. J.; CHAVES, C. V. C.; PEIXOTO, A.; NERI, L. G.; ABREU, V. M. Videoprocesso como recurso didático para uma Educação Ambiental crítica: análise qualitativa das narrativas produzidas por alunos do ensino médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
REZENDE FILHO, L. A. C; BASTOS, W. G.; PASTOR JUNIOR, A, A., PEREIRA, M. V.; SÁ, M. B. Contribuições dos Estudos de Recepção Audiovisual para a Educação em Ciências e Saúde. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 143-141, 2015.
REZENDE FILHO, L. A. C.; SÁ, M. B.; PEREIRA, M. V.; BASTOS, W. G.; PASTOR JUNIOR, A. A.; PINHEIRO, A. R. Canais de vídeo para ensino de ciências: um estudo exploratório. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
REZENDE FILHO, L. A. Trajetória de pesquisa sobre cinema e educação por meio do conceito de endereçamento. In: Leite, C.; Omelczuk, F.; Rezende, L. A. (orgs). Cinema-Educação: políticas e poéticas. 1. ed. Macaé: Editora NUPEM, 2021.
ROCHA, M. B.; QUEIROZ, A. P. B. Conhecimento científico no cinema: o que dizem os filmes de ficção científica? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
RODRIGUES, A. S.; FRANCISCO JUNIOR, W. E. Relações entre o anime Pokémon e a construção da alfabetização científica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
ROGERS, A. Looking again at non-formal and informal education: towards a new paradigm. In: Non-formal education: flexible schooling or participatory education? Hong Kong: The University of Hong Kong, 2004. Disponível em: <http://www.infed.org/biblio/ non_formal_paradigm.htm>. Acesso em: 24-10/23.
SANTANA, D. E. R. F. Análise de plataformas de streaming de vídeos e sua relação com TIC no ensino de ciências para a educação básica. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
SANTOS, C. M.; MESSEDER NETO, H. S. Cinema e cultura lúdica: contribuições para o ensino de ciências a partir de Gilles Brougère. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
SANTOS, J. R. S.; SOUZA, B. T. C. A utilização das tecnologias da informação e comunicação no ensino de Biologia: uma revisão bibliográfica. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, suplemento 1, p. 40-59, 2019.
SANTOS, P. C. A utilização de recursos audiovisuais no ensino de ciências: tendências entre 1997 e 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
SILVA, B. N.; ABREU, A. P. V.; SILVA, C. N. O uso das mídias audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem. In: Seminário Internacional de Pesquisas em Midiatização e Processos Sociais, 4, São Leopoldo. Anais... [S.l.], v. 1, n. 4, 2020.
SILVA, M. A. M.; GHIDINI, A. R. A utilização de recursos audiovisuais no ensino de química na educação de jovens e adultos. Scientia Naturalis, v. 2, n. 1, p 320-336, 2020.
SILVA, M. R.; CAMELO, M. H.; MARTINS, A. F. P. Contribuições para formação do professor de Ciências/Física nas ‘linguagens audiovisuais’ por meio do Cinema. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, Águas de Lindóia. Anais.... Águas de Lindóia: Abrapec, 2015.
SILVEIRA, P. M. B.; GASTAL, M. L. A. O cinema no ensino de ciências: compreensão de licenciandos em Ciências Biológicas sobre o CTS e o uso de filmes sob essa perspectiva. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2017.
SMITH, M. K. What is non-formal education? 1996. Disponível em: <http://www.infed. org/biblio/b-nonfor.htm>. Acesso em: 24 out. 2017.
SOUSA, A. A. M.; SOUZA, S. R.; LIMA, A. A.; FREITAS, K. C. S. Concepções de licenciandos em química sobre a utilização de vídeos didáticos em experiências de ensino e aprendizagem. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, Natal. Anais… Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.
SOUZA FILHO, L. A.; VALLADÃO, A. P. P.; LAGE, D. A. Cinema e Educação: um estudo sobre a recepção de um filme no ensino de Ecologia. Revista e-Mosaicos, v. 11, n. 26, p. 143-157, 2022.
SOUZA, A. M. Câmera e vídeo na escola: quem conta o que sobre quem? Comunicação & Educação, v. 10, n. 1, 2005.
SUANNO, M. V. R. Formação Cultural de professores: conhecimento e sentipensar. In: Congresso Nacional de Educação, 4, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre: PUCRS, 2009.
VASCONCELOS, F; LEÃO, M. A utilização de vídeos didáticos na introdução de conceitos científicos em um Museu de Ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7, Florianópolis. Anais… Santa Catarina: Abrapec, 2009.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Ana Luíza das Neves Lira, Débora de Aguiar Lage (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nos seguintes termos:
- Atribuição - Você deve dar o crédito apropriado , fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas . Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
- Não Comercial - Você não pode usar o material para fins comerciais .
- ShareAlike - Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros de fazer qualquer coisa que a licença permita.