Controlled bodies, controlled minds

inadequate learning for literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.9

Keywords:

Literacy, Authorial Learning, School, Control

Abstract

The objective of this work is to problematize educational practices aimed at the literacy process that disregard child authorship in a school context that prioritizes the control of bodies to the detriment of literacy development from an authorial perspective. This path involves the need to understand the skills identified as necessary for a child to be considered literate. The discussions proposed here are based on the theory of authorship of learning by Pedro Demo (2015), necessary to think about literacy from an authorial perspective, and on the theory of docilization and control of bodies by Michel Foucault (1999), which in the context of this research underlies the domesticates literacy and in turn generates inadequate learning. Still as a theoretical contribution that supports the development of this work, it is important to mention the research by Demo (2018); Freire (1979); Franco; Martins (2021); Marsiglia (2011); Magda Soares (2003); Nóvoa (2022). The methodology used is a qualitative approach based on Demo (2001); (2011); Oliveira (2008); Bogdan and Biklen (1994) and adopts participant observation (Yin, 2001) as a method. The results indicate that the school as it is organized does not favor student authorship and therefore needs to be recreated with the objective of teaching literacy in an authorial way.

Author Biography

  • Luciana Nogueira da Silva, Universidade de Brasília (UnB)

    Doutorado em andamento Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos e Cidadania - UnB. Mestrado em educação pela Universidade de Brasília - Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de pesquisa: Currículo. Possui graduação em Pedagogia (2007) e em Letras - Língua Portuguesa / Língua Inglesa pela Universidade Estadual de Goiás - Unidade de Campos Belos (2013). Possui pós-graduação em Metodologia do Ensino de História e Geografia (2009); Pós-graduação em EAD e Novas Tecnologias (2012), e; Pós-graduação em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Goiás (2013). É professora efetiva do Curso de Pedagogia, Curso de Letras e Assessora Pedagógica na Universidade Estadual de Goiás - Unidade Universitária Campos Belos. Atuou em dois editais como Coordenadora de Área do Pibid - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência / MEC/CAPES/ UEG. Professora efetiva da Rede Municipal de Educação - Campos Belos - GO; Possui 20 anos de experiência na área de Educação Básica e 08 anos na formação de professor. Se dedica aos estudos dos Direitos Humanos, Alfabetização, Currículo e Estágio Supervisionado na formação de professores. 

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: fundamentos, métodos e técnicas. In: Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9394 de 12 de dezembro de 1996. 7. ed. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 13.005, de 25/06/2014. Brasília: MEC, 2014.

BRASIL. Decreto-lei nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9765.htm. Acesso em: 17 de Fevereiro de 2021.

DANGIÓ, Meire Cristina dos Santos; MARTINS, Ligia Márcia. A alfabetização sob o enfoque histórico-crítico: Contribuições didáticas. Campinas - São Paulo: Autores Associados, 2018.

DEMO. Praticar ciência: metodologias do conhecimento científico. São Paulo Saraiva, 2011.

_________ . Aprender como Autor. São Paulo: Gen, 2015.

_________. Atividades de aprendizagem - Sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem dos estudantes. SED/Gov. MS, Campo Grande, 2018. (ebook - acesso livre) - https://drive.google.com/file/d/1FKskDCxNB422PVhrjrDjD48S4cjsb77-/view.

_________. Alfabetização até 8 anos. Blog: Ensaio 606, 2021. Disponível em: https://pedrodemo.blogspot.com/2021/06/ensaio-606-alfabetizacao-ate-aos-8-anos.html?showComment=1645146680955. Acesso em: 24 de Março de 2022.

FOUCAULT, Michael. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

FRANCO. Adriana de Fátima, MARTINS. Lígia Márcia. Palavra escrita: vida registrada em letras a alfabetização para além da Política Nacional de Alfabetização (PNA). [recurso digital]. Goiânia-GO: Editora Phillos Academy, 2021.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e silva. Revisão técnica de Benedito Eliseu Leite Cintra. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KAFKA, Franz. A Metamorfose (1915). São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Trad. Rubens Eduardo Frias. 2

ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, Aleksander Romanovich. Fundamentos de Neuropsicologia. Trad. Juarez Aranha Ricardo. Rio de Janeiro; Livros Técnicos e Científicos: São Paulo, 1981.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A prática pedagógica na Perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (Org). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas, SP: Autores Associados 2011.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas, SP: Autores Associados, 2011b.

NÓVOA, António. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 2 ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2008.

RAMOS. Graciliano. Infância. 17 ed. Rio de Janeiro, Record, 1981.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

_________. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Anais da 26ª Reunião Anual da ANPEd - GT Alfabetização. Revista Brasileira de Educação, Poços de Caldas - MG, 2003.

YIN, Roberto K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2ª Ed. Porto Alegre. Editora: Bookmam. 2001.

Published

2024-12-26

Data Availability Statement

Dados disponibilizados.

Issue

Section

Dossiê 2

Categories

How to Cite

Controlled bodies, controlled minds: inadequate learning for literacy. (2024). Revista Eixo, 13(3), 79-88. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.9

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.