Life histories and the construction of the necessary knowledge for Paulo Freire's educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.10

Keywords:

Educational Practice, Life Histories, Memories, Teacher Education, Authorial Learning

Abstract

This paper presents a discussion based on research conducted at the Federal Institute of Brasília, Campus Planaltina, which aimed to relate the memories of teachers, as revealed in their biographical narratives, to their educational practices as instructors in Agricultural Technical Education. The study was conducted with five teachers who worked in the Agricultural Technical course offered by the institution. We sought to discuss the importance of studying the construction of the knowledge necessary for educational practice, as outlined by Paulo Freire, through the life trajectories and personal experiences of the teachers. The research was conducted in 2011 using qualitative methodology, grounded in Life History, Oral History, and Biographical Narratives techniques. Biographical narratives and life trajectories were constructed for each subject after conducting open and in-depth interviews. The study was based on the analysis of the relationships established by the researcher, after learning about the teachers' memories, between their life experiences and the construction of educational practices outlined by Paulo Freire in Pedagogy of Autonomy. These practices concern how they relate to affections, schooling, professionalization, politics, spaces, and territories. Analyzing the relationships established between life histories and the construction of the knowledge necessary for educational practice, as outlined by Paulo Freire, highlighted the importance of such studies for understanding pathways in teacher education that promote students' authorial learning, grounded in the principles of liberating education and human rights.

Author Biographies

  • Pollyana Maria Ribeiro Alves Martins, Universidade de Brasília

    Doutoranda em Direitos Humanos e Cidadania da Universidade de Brasília, Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2012); especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas e graduada em Pedagogia, ambas pela Universidade de Brasília (2007 e 2005, respectivamente). Atua como Pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB), na Coordenação de Apoio Pedagógico aos Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio do Campus Brasília, Asa Norte. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: educação e sociedade, educação profissional e tecnológica, gestão educacional, formação de professores, arte, cultura, educação à distância, questões de classe, raça e gênero.

  • José Marcelo Freitas de Luna, Universidade de Brasília

    Possui graduação em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1985); mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), com estágio sanduíche na Universidade de Birmingham (Inglaterra); especialização em Administração Universitária pela Organização Universitária Interamericana e Universidade Católica de Goiás, com estágio na Universidade de Ottawa (Canadá); especialização em Gestão da Cooperação Técnica Internacional, pela FEA/USP; doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (1999), com estágio sanduíche na Universidade de Cambridge (Inglaterra); e pós-doutorado, entre 2010 e 2011, na Universidade do Texas em Austin (Estados Unidos). Coordenou os projetos "Por um Currículo de Letras Internacionalizado como Base de Formação Intercultural para Professores de Português da Educação Básica?, ao abrigo do Programa de Licenciaturas Internacionais ? Capes 2013 / 2015 - Portugal e "Avaliação do Programa Ciência sem Fronteiras por indicadores de aprimoramento de competência linguística - CNPq 2013-2016. Professor titular aposentado, em 2020, foi bolsista pesquisador sênior do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da Universidade do Vale do Itajaí, desta data até agosto de 2022. Foi professor visitante da Faculdade de Letras e da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra e Investigador do Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais da Universidade Aberta de Portugal. Ministra cursos de Escrita Científica e de Internacionalização do Currículo, em português e inglês. Possui publicações nas áreas de Linguística e Educação, das quais se destacam os livros "Internacionalização do Currículo: Educação, Interculturalidade, Cidadania Global" e "O Programa Ciência sem Fronteiras em Avaliação", publicados pela Pontes em 2016 e 2017, respectivamente. Em 2023, foi aprovado em processo seletivo para Professor Visitante do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos e Cidadania da Universidade de Brasília - UnB.

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Published

2024-12-26

Data Availability Statement

dados disponibilizados

Issue

Section

Dossiê 2

Categories

How to Cite

Life histories and the construction of the necessary knowledge for Paulo Freire’s educational practice. (2024). Revista Eixo, 13(3), 89-99. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.10

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