PIBID and teacher training at the Federal Institute of Brasilia: Reflections on teaching performance
REFLEXÕES SOBRE A ATUAÇÃO DOCENTE
DOI:
https://doi.org/10.19123/REixo.v13n2.6Keywords:
PIBID, teaching, teacher training, Paulo Freire, LibâneoAbstract
The Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), integrated into the National Policy for Teacher Training (2007) by the Ministry of Education, aims to support teaching initiation by providing practical experiences. This study discussed the importance of PIBID for teacher training in Brazil, with the purpose of evaluating whether PIBID achieved its goals in preparing future teachers, through discussions from the perspectives of Paulo Freire and Libâneo. The research involved 16 PIBID-IFB students between 2022 and 2024. A qualitative study was conducted through open interviews, analysed based on Bardin's Content Analysis (2011). The interviews highlighted positive aspects of PIBID, showing its impact on teacher training and its role in Basic Education. The results also demonstrated PIBID's relevance for improving public education in Brazil. It was clear that PIBID complements teacher training and enriches practical experience, providing a space for critical reflection, collaboration, and professional development. The analysis drives continuous improvements in the program, contributing to the enhancement of education in the country.
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID, Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid. Acesso em: 09 de março de 2024.
CARVALHO Diana Carvalho de; QUINTEIRO Jucirema. A formação docente e o PIBID: dilemas e perspectivas em debate. Entre Ver, Florianópolis, v. 3, n. 4, p. i-xii, jan./jun. 2013. Acesso em 21 de março de 2024.
CARVALHO, Ângelo Pereira de. A importância do PIBID na formação docente sob a ótica de professores supervisores. 2013. vi, 41 f. Monografia (Licenciatura em Química) Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 1 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da libertação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. Cortez. 2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
SILVA, Sandro da. A importância do PIBID para formação docente. Encontro Missioneiro de Estudos Interdisciplinares em Cultura. v. 03 ago. 2017.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Valéria Pereira Soares, Maria Eduarda Alves Paes, Thalis de Camargos Rocha, Marina Neves Delgado (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nos seguintes termos:
- Atribuição - Você deve dar o crédito apropriado , fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas . Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
- Não Comercial - Você não pode usar o material para fins comerciais .
- ShareAlike - Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros de fazer qualquer coisa que a licença permita.