Reflections on Continuing Education in Critical Environmental Education Based on the Teacher Training Course "Environmental Edu-Action"
DOI:
https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.11Keywords:
Critical Environmental Education, Continuing Education, Teaching Practice, Interdisciplinary teaching.Abstract
This study analyzes the contributions of a continuing training course in Critical Environmental Education (EAC) to the reframing of pedagogical practices and theoretical understandings of Basic Education teachers. The "Environmental Education-Action" course, based on Critical Theories and Freirean Pedagogy, was developed as an educational product for a Professional Master's Degree and structured into four pedagogical workshops. The methodology adopted was Action Research, linked to content analysis, with the participation of nine teachers from the Final Years of Elementary and High School. The results demonstrate that, after the course, the teachers expanded their conception of EAC, moving from a conservationist and fragmented vision to a sociopolitical and interdisciplinary approach. Furthermore, they reported concrete changes in teaching practice, such as the adoption of active methodologies (example: photo walk and oral research) and the use of generating themes in the approach to EE in the classroom. However, challenges such as lack of time for planning and insufficient institutional support were highlighted as obstacles to the implementation of these practices. It is concluded that continued training based on EAC enhances the articulation between theory and practice, promoting more contextualized, interdisciplinary and emancipatory teaching.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 02 set. 1981. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm Acesso em: 10 jan. 2025.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 05 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm Acesso em: 10 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br . Acesso em: 10 jan. 2025.
FELIZARDO, C. T.; FILOMENO, C. E. S.; LAGE, D. A. Educação Ambiental Crítica no espaço escolar: percepções e práticas docentes. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. XX, n.X, p. 40-57, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, L; FIGUEIREDO, J.; GUIMARÃES, M. O papel dos professores/educadores ambientais e seus espaços de formação. Qual é a educação ambiental que nos emancipa?. Pesquisa em Educação Ambiental v. 11, n. 2, p. 117-125, 2016.
LAYRARGUES, P. P. Apresentação: (Re)Conhecendo a educação ambiental brasileira. In: LAYRARGUES, Philippe P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. 1ª ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004, p. 7-9.
LAYRARGUES, P. P. Para onde vai a Educação Ambiental? O cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 388-411, 2012.
LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. 1ª ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004, p. 65-84.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e teorias críticas. In: GUIMARÃES, M. (Org.). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas: Papirus, 2006.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: CASTRO, R. S.; LAYRARGUES, P. P.; LOUREIRO, C. F.B. (orgs). Educação Ambiental – repensando o espaço da cidadania, 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 73-103.
MARTINS, F. J.; SOLDÁ, M.; PEREIRA, N. F. F. Interdisciplinaridade: da totalidade à prática pedagógica. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 14, n. 1, p. 1-18, 2017.
MEDEIROS, A. B.; SILVA, M. J.; MENDONÇA, L.; SOUSA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2011.
PAVIANI, N. M. S; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: filosofia e educação, v. 14, n. 2, 2009.
SHELLARD, D. História, Meio Ambiente e Interdisciplinaridade. História Revista, v. 22, n. 2, p. 23-44, 2017.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
WOLLMANN, E. M.; LIMA, A. P. S. D.; ROSSI, D. S.; SOARES, F. A. A. A formação de professores para a inserção da prática ambiental: um relato de experiência. ETD – Educação Temática Digital, v. 16, n. 3, p. 532-550, 2014.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Clayton Tôrres Felizardo, Maria Beatriz Dias da Silva Maia Porto (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nos seguintes termos:
- Atribuição - Você deve dar o crédito apropriado , fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas . Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
- Não Comercial - Você não pode usar o material para fins comerciais .
- ShareAlike - Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros de fazer qualquer coisa que a licença permita.