Human rights in the New High School Curriculum:

The Challenge of Political Quality in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.6

Keywords:

Human Rights, New High School, Educational Reform, Formative Itineraries

Abstract

This article conducts a critical analysis of recent educational reforms in Brazil, focusing on the New High School and its interface with human rights. The research employs a mixed methodology, combining qualitative and quantitative analyses, including a documentary review of public policies and an evaluation of the catalogs of Elective Oriented Curricular Units developed by the Secretariat of Education of the Federal District in 2022 and 2023, used as an empirical example. Education in and for human rights is positioned as a central axis, guiding the interpretation of the impacts of curricular reforms, especially within the neoliberal context that permeates the National Common Curricular Base (BNCC). The study reveals contradictions between the stated intentions and the practice of these policies, highlighting the diminished prominence of human rights issues in the educational itineraries and the challenges in promoting equitable and emancipatory education. The critical analysis also incorporates the concept of political quality in education, which emphasizes the need for education that not only transmits content but also promotes the civic and critical formation of students (Demo, 2023). The study concludes that, despite the promises of flexibility and innovation, the New High School faces significant obstacles to effectively promoting an education that meets the needs of students in terms of social equity, human rights, and political quality.

Author Biographies

  • Cristiano de Souza Calisto, Universidade de Brasília

    Doutorando em Direitos Humanos e Cidadania pela Universidade de Brasília, atualmente participando de programa de doutorado sanduiche na Universidade de Évora - Portugal, no quadro do Projeto "Interculturalidade na Universidade Pública, Ações Afirmativas, Inclusão Social e Relações Raciais", do Programa de Desenvolvimento Acadêmico Abdias Nascimento (Capes 16/2023). Mestre em Gestão Ambiental e Políticas Públicas - Desenvolvimento Sustentável pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília - UnB. Possui graduação em licenciatura plena em geografia pelo Centro Universitário de Brasília UniCeub. Foi Professor Voluntário da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília -FE/UnB (2006/2007). Nos anos de 2008/2009 atuou no programa de Cooperação Internacional Brasil/Timor Leste como professor cooperante na Universidade Nacional do Timor Leste, no Programa de Qualificação de Docente e Ensino de Língua Portuguesa no Timor Leste (Cooperação Internacional Brasil/Timor Leste) - Atividades: Docência no Curso de Bacharelato de História e Geografia, em Língua Portuguesa, ministrando aulas de Geografia e Metodologia do Ensino de Geografia, para os professores da rede de ensino de Timor-Leste. (Programa de Qualificação de Docente e Ensino de Língua Portuguesa em Timor Leste - CAPES/CGCI). De 2015 à 2016 atuou como Bolsista da Universidade de Brasília, na função de Professor Orientador de Trabalho de Conclusão de Curso e elaborador de Material Didático do curso de Formação de Mediadores de Leitura para a Educação de Jovens e Adultos - Especialização - EaD/UnB. É Professor efetivo da Secretaria de Educação, tendo atuado como Assessor Pedagógico da Diretoria de Direitos Humanos e Diversidade, Assessor Pedagógico da Subsecretaria de Educação Básica, Diretor Substituto da Diretoria de Ensino Médio e Gerente da Gerência de Atenção ao Ensino Médio. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Educação e Gestão Ambiental e atualmente é pesquisador das relações de gênero e sexualidade. Atualmente tem atuado na Implementação do Novo Ensino Médio nas escolas públicas do Distrito Federal.

  • Pedro Demo, Universidade de Brasília

    Possui graduação em Filosofia - Bom Jesus (1963) e doutorado em Sociologia - Universität Des Saarlandes/Alemanha (1971). Professor titular aposentado da Universidade de Brasília, Departamento de Sociologia. Professor Emérito. Fez pós-doutorado na UCLA/Los Angeles (1999-2000). Tem experiência na área de Política Social, com ênfase em Sociologia da Educação e Pobreza Política. Trabalha com Metodologia Científica, no contexto da Teoria Crítica e Pesquisa Qualitativa. Pesquisa principalmente a questão da aprendizagem nas escolas públicas, por conta dos desafios da cidadania popular. Publicou mais de 100 livros.

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Published

2024-12-26

Data Availability Statement

Dados disponibilizados.

Issue

Section

Dossiê 2

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How to Cite

Human rights in the New High School Curriculum:: The Challenge of Political Quality in Education. (2024). Revista Eixo, 13(3), 54-63. https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.6

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