INTEGRATING SUSTAINABILITY INTO HIGHER EDUCATION:
Seedling cultivation at the Federal Institute of Brasília for the recovery of the Cerrado
DOI:
https://doi.org/10.19123/REixo.v13n3.13Keywords:
Plant seedlings, Complementary activities, Federal District, Cerrado, Federal Institute of Brasília.Abstract
Throughout its academic journey, the Federal Institute of Brasília adheres to the principle of educating a qualified and socially engaged student population. However, merely following the curriculum and its subjects is not sufficient to foster the development of students’ environmental and social skills during the knowledge acquisition process. On the other hand, mandatory complementary activities are limited and often lack motivation for their completion. The objective of this study is to propose the encouragement of plant seedling cultivation as a mandatory complementary activity, aiming for greater commitment to extracurricular activities of academic, social, and environmental relevance through the involvement of higher education students at the Federal Institute of Brasília, Brasília campus. This is a qualitative research that adopts an exploratory approach and literature review. For its execution, data collection techniques were employed, including bibliographic and documentary analysis, with the temporal analysis covering works published between 2018 and 2023. The study infers the need for investigations into the connection between student procrastination and academic motivation related to mandatory complementary activities.
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 03 jan 2024.
BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 de abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 04 jan 2024.
BRASIL. Lei nº 41, de 13 de setembro de 1989. Dispõe sobre a Política Ambiental do Distrito Federal e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 14 set. 1989. Disponível em: https://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/17899/Lei_41_13_09_1989.html. Acesso em: 09 jan 2024.
BRASIL. Instituto Federal de Brasília. Conselho Superior. Resolução nº 27, de 2016. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/institucional/conselho-superior/resolucoes?id=10765. Acesso em: 03 jan 2024.
BRASIL. Instituto Federal de Brasília. Conselho Superior. Estatuto do IFB, 2016. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/institucional?id=3285. Acesso em: 03 jan 2024.
BRASIL. Instituto Federal de Brasília. Núcleo Docente Estruturante. Projeto Pedagógico de Curso do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Pública, 2017. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/index.php/estude-no-ifb?id=3434. Acesso em: 03 jan 2024.
BRONZERI, M. de S.; CUNHA, J. C. da. Ensino e prática para a sustentabilidade em IES: estudo de caso / Education and practice for sustainability in HEI: case study. Brazilian Journal of Business, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 3435–3450, 2020. DOI: 10.34140/bjbv2n4-005. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJB/article/view/17950. Acesso em: 13 jan 2024.
ESTEVES, M. C. CORRÊA, R. S. Natividade da flora usada na arborização de cidades brasileiras. Paranoá, [S. l.], n. 22, p. 159–171, 2018. DOI: 10.18830/issn.1679-0944.n22.2018.11. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/25679. Acesso em: 10 jan. 2024.
MARCHESAN, Luciane et al. Crédito de carbono como tema gerador de um projeto de extensão executado no IFGOIANO–campus Rio Verde. AGROECOLOGIA: MÉTODOS E TÉCNICAS PARA UMA AGRICULTURA SUSTENTÁVEL-VOLUME 5, v. 5, n. 1, p. 103-113, 2021. Disponível em: https://www.editoracientifica.com.br/articles/code/210504593. Acesso em: 12 jan 2024.
MOREIRA, I. J. R. Técnicas de recuperação de áreas degradadas com a utilização de plantio de mudas e semeadura direta utilizando leguminosas nativas do Cerrado. 2020. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Florestal)—Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/27976. Acesso em: 03 jan 2024.
OLIVEIRA, Frederico Sauer Guimarães; MELO, Yuri de Abreu de; RODRIGUEZ, Martius Vicente Rodriguez Y. Motivação: um desafio na aplicação das metodologias ativas no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 28, p. e023004, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/GmWDp68P8YgkzcqwXP6G3Jg/. Acesso em: 10 jan 2024
ONU. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Assembleia Geral da ONU, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 15 jan 2024.
PEREIRA, L. C.; RAMOS, F. P. Procrastinação acadêmica em estudantes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, v. 25, p. 1-7, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392021223504. Acesso em: 04 jan. 2024.
RODRIGUES, D. D. C.; OLIVEIRA, E. A. de A. Q. A importância da extensão cultural para as universidades: uma exigência para além da formação profissional / The importance of cultural extension for universities: a requirement beyond professional training. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 97955–97970, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-331. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/21577. Acesso em: 02 jan. 2024.
SEBBA, Raphael. Árvore não pode ser um privilégio de cor e classe! 20 mar 2023, 21:49. Twitter:@raphaelsebba. Disponível em: em:https://twitter.com/raphaelsebba/status/1637979796738043904. Acesso em: 20 jan 2024.
SOUZA MARQUES, J. F.; SANTOS, ngela V.; COURA ARAGÃO, J. M. Planejamento e sustentabilidade em instituições de ensino superior à luz dos objetivos do desenvolvimento sustentável. REUNIR Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, v. 10, n. 1, p. 14-29, 2020. Disponível em: https://www.reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1052. Acesso em: 2 jan. 2024.
Downloads
Published
Data Availability Statement
Disponibilizo os dados da pesquisa para avaliação.
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Henrique Viana Dias, Ariana Lima Freitas, Marcos Paulo Ferreira da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nos seguintes termos:
- Atribuição - Você deve dar o crédito apropriado , fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas . Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
- Não Comercial - Você não pode usar o material para fins comerciais .
- ShareAlike - Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros de fazer qualquer coisa que a licença permita.