Literary soirée:

an analysis of the role of storytelling in youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.10

Keywords:

storytelling, storytelling; youth and adult education, tradition, integration

Abstract

This article is part of a course completion project developed as a requirement for obtaining a Bachelor's Degree in Professional and Technological Education at the Federal Institute of Brasília (IFB). It is a qualitative and applied research that seeks to understand how the educational practice of storytelling and the act of narrating can influence knowledge development and encourage reading in the context of Youth and Adult Education (EJA). Specific objectives included conducting a survey of storytelling-based practices relevant to the learning process of this audience. The research also aims to value storytelling as an intrinsic element of popular tradition, highlighting its importance as a tool for integration and knowledge sharing among individuals and communities. To achieve these goals, the research was primarily bibliographical and exploratory, intending to bring the researcher closer to the subject of study. The literature review was based on the educational work of Freire (1989), the philosophy of Benjamin (1985), and the contributions of Larrosa (2019), among other authors. To analyze the application of academic concepts, Soares' (2018) field project was studied, and the collected results served as the basis for evaluating the relevance of academic content in educational practice. The data revealed students actively engaged in dialogue, sharing impressions, and connecting with the topics discussed. The research concluded with an analysis of the collected data, accompanied by reflections and considerations on possibilities for future applications.

Author Biography

  • MANOEL MARCIEL RAMALHO, INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA - CAMPUS SAMAMBAIA

    Administrador Geral - Faculdades JK - Valparaíso/GO

    Especialista em Planejamento e Gestão Estratégica - Uninter

    Professor de Educação Profissional e Tecnológica - IFB

References

BARBOSA, Joaquim Onésimo Ferreira. Narrativas orais: performance e memória. Dissertação apresentada em programa de pos-graduação Sociedade e Cultura na Amazônia. Biblioteca Central da UFAM. Manaus, 2011.

BATESON, G. Uma teoria sobre a brincadeira e fantasia. Trad. Lúcia Quental. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Orgs). Sociolingüística interacional: antropologia, lingüística e sociologia em análise do discurso. Porto Alegre: AGE, 1998, p. 57-69.

BELINTANE, Claudemir. Oralidade, alfabetização e leitura: enfrentando diferenças e complexidades na escola pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.3, p. 685-703, set./dez. 2010.

BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1985.

____________. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 3. ed., 1987.

BRANDÃO, Jacinto Lins. História Oral e memória no mundo grego. In: Encontro Nacional de História Oral, 5, 1999. Belo Horizonte. Anais. Belo Horizonte: ABHO/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da UFMG, 1999.

CASCUDO, Luiz Câmara. Contos tradicionais do Brasil. 1 ed. Digital. Global. São Paulo, 2015.

CHILDFOUNDATION BRASIL. Como superar a extrema pobreza no Brasil. Ponte social. fev. 2021. Disponível em: [https://pontesocial.org.br/post-como-superar-a-extrema-pobreza]. Acesso em 24 jun. 2024.

COSTA, N. P. da et al. Contação de história: tecnologia cuidativa na educação permanente para o envelhecimento ativo. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 6, p. 1132- 1139, nov./dez. 2016. DOI: Disponível em: [https://www.doi.org/10.1590/0034-7167-2016- 0390]. Acesso em 15 de jul. 2024.

COSTA, M. L. F da, MENDONÇA, S. C., ROMANO, P. A. B: Ensino de Literatura na EJA: Um relato de experiência com a contação de histórias, por meio de “histórias de Tia Nastácia”, de Monteiro Lobato. Revista Muiraquitã. Vol. 10, n. 2, jul-Dez, 2022. Disponível em [https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137]. Acesso em 20 jun. 2024.

COUTO, Mia. Estórias abensonhadas. Companhia das Letras. Lisboa, 1994.

EL JAMMAL, Soha. Storytelling para melhorar a educação de adultos. Trad. Epale Portugal. Recursos. França, 2022. Disponível em: [https://storycomp.eu/wp-content/uploads/2022/08/STORYCOMP_Methodological-Framew]. Acesso em 09 jul. 2024.

FRANÇA, Dalila Xavier de; "A Socialização", p. 355 -404. In: Psicologia Social: Temas e Teorias. São Paulo: Blucher, 2023.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1967.

GOODPLANET. Entrevista com Maria. Youtube. Human o filme. Disponível em: [https://www.youtube.com/watch?v=Fb_Z-Ty1Eh4]. Acesso em 24 jun. 2024.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Antonio Gramsci: introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Ed. e trad. de Carlos N. Coutinho. v.1. Coed. de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

HARRITS, Kirsten Folke, SHARNBERG, Ditte. Encontro com o contador de histórias: um processo de aprendizado mútuo. Revista história oral. Astedet, Biblioteca Viby. Viby. Dinamarca, 2000. P. 25-34. Disponível em: [https://revista.historiaoral.org.br/index.php/rho/article/view/20]. Acesso em 07 jul. 2024.

INGOV, Ivaylo. African Storytelling. Ingostudio. Oral Storytelling: Characteristics, Elements, Traditions, 2023. Disponível em: [https://ingostudio.com/storytelling/african-storytelling/]. Acesso em 09 jul. 2024.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Cia. das Letras, 2002. p.154.

LAKATOS, E.M; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. Ed. S. reimp. São Paulo: Atlas, 2007.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, Wanderley Geraldi. 1ª ed. 4. Reimp. Belo Horizonte, Autêntica Editora. 2019.

LESKOV, Nikolai. Contos Russos Tomo II: Tolo. Ed. Martins Claret. 2015.

LUSO-LIVROS. Lengalengas e rimas do arco-da-velha. (comp.). Luso-livros. Portugal. 2024. Disponível em [https://pubhtml5.com/qutp/ktdg/basic/#google_vignette]. Acesso em 01 jul. 2024.

MACÊDO, C. S., TAVARES, Renata Cardozo. Um olhar crítico sobre a ludicidade no conto. Assis Editora. Uberlândia. 2021.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. In DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Orgs. Gêneros textuais e ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

ONG, Walter J. Oralidade e cultura escrita. Campinas: Papirus, 1998.

PORTO. Luana Teixeira. O conto na visão crítica de Julio Cortázar: atenção à criação literária, lugar de destaque para o leitor. Revista estação literária. Vol 14. Londrina, 2015. p. 115. Disponível em: [https://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL14-Art9.pdf]. Acesso em 07 jul. 2024.

PULQUÉRIO, M. Consciência fonológica. Clínica da Educação: Todos podem aprender. 2012. (Disponível em: [http://www.clinicadaeducacao.com/blog/topo/2012/04/conscienciafonologica/]. Acesso em 02/06/2024.

RESENDE, Marineia Crosara de et al. Rede de relações sociais e satisfação com a vida de adultos e idosos. Psicol. Am. Lat. n.5 México fev. 2006. Disponível em: [http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2006000100015]. Acesso em 07/07/2024.

ROSA, Maria Carlota. Uma viagem com a linguística: um panorama para iniciantes. Padpalavra. 1. Ed. São Paulo, 2022.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. O lúdico na formação do Educador. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

SILVA, I.; RIBEIRO, J. P.; CARDOSO, H.; RAMOS, H.; CARVALHOSA, S. F.; DIAS, S. e GONÇALVES, A. "Efeitos do apoio social na qualidade de vida, controlo metabólico e desenvolvimento de complicações crónicas em indivíduos com diabetes". Psicologia, Saúde e Doenças, vol.4, n.1, p.21-32, 2003.

SOARES, Poliana Rosa Riedilinger. Contação de histórias e leitura na EJA: caminhos para diferentes práticas de letramento. Sem. de pesq. e ciências humanas. Universidade Estadual de Londrina, out/2018. Disponível em: [https://sepechuel2018.wordpress.com/wpcontent/uploads/2019/01/pdf72.pdf]. Acesso em 09 jun. 2024.

VIGOTSKII, L. S., LURIA, L. R., LEONTIEV, A. N.: Linguagem desenvolvimento e aprendizagem. 11 ed. Editora Cone. Tradução de Maria da Venha Villalobos. São Paulo, 2010.

YUNES, Eliana. É contando que se dá o ler. PUC-RIO. Letras em Revista. Teresina, V. 05, n. 02, jul/dez, 2014.

YUNES, Eliana. Tecendo um leitor: uma rede de fios cruzados. Curitiba: Aymará, 2009.

Published

2025-04-30

Data Availability Statement

As informações estão contidas no artigo.

How to Cite

Literary soirée:: an analysis of the role of storytelling in youth and adult education. (2025). Revista Eixo, 14(1), 101-109. https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.10

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1-10 of 44

You may also start an advanced similarity search for this article.