Access to the training process:

The policy of infoinclusion through the eyes of studentes at IFAL - Campus Santana do Ipanema - AL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.6

Keywords:

formação. infoinclusão. educação. IFAL, discentes.

Abstract

This work aims to discuss the public professional education policy of the Federal Institute of Alagoas - IFAL, taking as a reference the formative process of info-inclusion through the protagonism of students from Campus Santana do Ipanema - AL, when using technological devices within the scope of daily life at school and the training processes that are experienced or carried out with the mediation of teachers. This article is the result of doctoral research, carried out in the Postgraduate Program – PPED at Universidade Tiradentes – UNIT. The methodology used in this study was qualitative, using questionnaires and semi-structured interviews. The research results indicate that access to digital devices favors the info-inclusion of students in the Sertão de Alagoas who began to handle information, devices and teaching methodologies, thus consolidating the application of public professional education policy, with the use of digital technologies of infoinclusion. Finally, the experiences reported by the students demonstrate that the training and mediation of digital technologies were capable of opening new info-inclusive horizons and methodological repertoires to students who become protagonists of their own training.

Author Biographies

  • Jacques Fernandes Santos, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

    Doutor em Educação pela Universidade Tiradentes – UNIT. Professor do Instituto Federal de Alagoas – IFAL/Santana do Ipanema. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologias e Contemporaneidade - GPETEC/UNIT/CNPq e do FORPEC- Grupo de Pesquisa em Formação de Professores, Educação e Contemporaneidade UNEB/CNPq. E-mail: jacquesfs@hotmail.com

  • Andrea Karla Ferreira Nunes, Universidade Tiradentes - UNIT

    Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Salamanca - Espanha (2019). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2003) e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1997). Atualmente é professora titular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Tiradentes na linha de Pesquisa Educação e Formação Docente. Foi Supervisora de Tutoria do Núcleo de Educação a Distância na Universidade Tiradentes em Sergipe; Coordenadora Pedagógica do Núcleo de Educação a Distância - UNIT. Foi presidente da Comissão Própria de Avaliação (CPA) da Universidade Tiradentes no período 2012 a 2014. Coordenadora do ENADE do Grupo Tiradentes (2014 a 2017). Foi Gerente de Programas Acadêmicos do Grupo Tiradentes (2018 a 2021). Atua como técnica na Coordenadoria de Estudos e Avaliação Educacional (CEAVE/SEDUC). Faz parte do Banco de Avaliadores (BASis) do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas, Avaliação Educacional e Currículo atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas na Educação, Avaliação Educacional Currículo, Gestão Educacional e Formação Docente. Líder do Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade (GPDACC).

  • Vinicius Silva Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe – UFS. Professor Assistente da Universidade do Estado da Bahia – UNEB/Campus VIII. Membro pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Informática na Educação – GEPIED/UFS/CNPQ e do FORPEC- Grupo de Pesquisa em Formação de Professores, Educação e Contemporaneidade UNEB/CNPq. E-mail: vssantos@uneb.br

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Published

2025-04-30

How to Cite

Access to the training process:: The policy of infoinclusion through the eyes of studentes at IFAL - Campus Santana do Ipanema - AL. (2025). Revista Eixo, 14(1), 61-70. https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.6

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