Assessment literacy in pre-service English language teacher education:

perceptions and impacts throughout an education program at a Federal Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.9

Keywords:

assessment literacy, pre-service teacher education;, English language

Abstract

This study aims to analyze the effects of assessment literacy in pre-service English language teacher education in an entry-level class and a graduating class of a program at a Federal Institute. In this sense, a qualitative case study was chosen in which a total of 33 pre-service English language teachers participated, and the data collection process was based on the use of a questionnaire with open and closed questions. The analysis and interpretation of the information was done through tabulation and systematization, looking for similarities, differences and complementarities between the answers in order to make generalizations. The results showed that the second semester students tended to give generic or evasive answers, while the eighth semester students showed a deeper understanding of the topic. It was also found that the more experience students had with assessment, the greater their development of assessment skills.

Author Biographies

  • Bruna Zocaratto, Instituto Federal de Brasília

    Doutorado em Educação - Instituto Federal de Brasília (IFB).

  • Daniela Barbosa Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB)

    Graduação em Letras - Inglês pelo IFB.

References

ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.

BARBOSA, J. Crenças sobre avaliação de professores de língua inglesa em formação inicial

no contexto pandêmico: um estudo de caso. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso

(Monografia) - campus Riacho Fundo, Instituto Federal de Brasília, Brasília, 2022.

BROWN, D. Language Assessment, Principles and Classroom Practices. Longman: [S.l.],

EARL, L. Assessment as Learning: Using Classroom Assessment to Maximise Student

Learning. Corwin Press, Thousand Oaks, 2003.

FERNANDES, M. Letramento em avaliação de professores em formação inicial em um curso

de Letras Espanhol: uma pesquisa-ação. 2019. 152 f. Dissertação (Mestrado em Linguística

Aplicada) - Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

FULCHER, G. Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment

Quarterly, v. 9, n. 2, p. 113-132, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas: São Paulo,

GIRALDO, F. Language assessment literacy and teachers’ professional development: A

review of literature. Profile Issues in Teachers Professional Development, v. 23, n.2, p.

-279, 2021.

POPHAM, J. W. Assessment Literacy for Teachers: Faddish or Fundamental? Theory Into

Practice, v. 48, n. 1, p. 4-11, 2009.

QUEVEDO-CAMARGO, G. Formação de professores de línguas adicionais e letramento em

avaliação: breve panorama e desafios para os cursos de licenciatura em LEM no Brasil.

Calidoscópio, v. 18, n. 2, p. 435-459, 2020.

QUEVEDO-CAMARGO, G.; SCARAMUCCI, M. V. R. O conceito de letramento em

avaliação de línguas: origem de relevância para o contexto brasileiro. Linguagem: Estudos e

Pesquisas, Goiânia, v. 22, n. 1, p. 225-245, 2018.

QUEVEDO-CAMARGO, G.; SOUSA, A. A. C. P. Letramento em avaliação para professores

de inglês e a perspectiva glocal: um microestudo. Revista do GEL, v.19, n.1, p. 223-245,

SCARAMUCCI, M. V. R. O professor avaliador:sobre a importância da avaliação na

formação do professor de língua estrangeira. In: ROTTAVA, L.; SANTOS, S. R. (Org.).

Ensino-aprendizagem de línguas: língua estrangeira. Ijuí: Editora da UNIJUI, 2006.

STIGGINS, R. J. Assessment Literacy. Phi Delta Kappa International, Arlington, v. 72, p.

-539, 1991.

VILLAS BOAS, B. M. de F. Avaliação para aprendizagem na formação de professores.

Cadernos de Educação, Brasília, n. 26, p. 55-57, 2014.

ZOCARATTO, B. L. A aprendizagem da avaliação em seus três níveis em um curso de

licenciatura de um Instituto Federal: desafios e possibilidades. 2018. 343 f. Tese (Doutorado

em Educação) - Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

Published

2025-04-30

Data Availability Statement

Os dados estão no artigo. 

How to Cite

Assessment literacy in pre-service English language teacher education:: perceptions and impacts throughout an education program at a Federal Institute. (2025). Revista Eixo, 14(1), 88-100. https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.9

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.