Assessment literacy in pre-service English language teacher education:
perceptions and impacts throughout an education program at a Federal Institute
DOI:
https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.9Keywords:
assessment literacy, pre-service teacher education;, English languageAbstract
This study aims to analyze the effects of assessment literacy in pre-service English language teacher education in an entry-level class and a graduating class of a program at a Federal Institute. In this sense, a qualitative case study was chosen in which a total of 33 pre-service English language teachers participated, and the data collection process was based on the use of a questionnaire with open and closed questions. The analysis and interpretation of the information was done through tabulation and systematization, looking for similarities, differences and complementarities between the answers in order to make generalizations. The results showed that the second semester students tended to give generic or evasive answers, while the eighth semester students showed a deeper understanding of the topic. It was also found that the more experience students had with assessment, the greater their development of assessment skills.
References
ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.
BARBOSA, J. Crenças sobre avaliação de professores de língua inglesa em formação inicial
no contexto pandêmico: um estudo de caso. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso
(Monografia) - campus Riacho Fundo, Instituto Federal de Brasília, Brasília, 2022.
BROWN, D. Language Assessment, Principles and Classroom Practices. Longman: [S.l.],
EARL, L. Assessment as Learning: Using Classroom Assessment to Maximise Student
Learning. Corwin Press, Thousand Oaks, 2003.
FERNANDES, M. Letramento em avaliação de professores em formação inicial em um curso
de Letras Espanhol: uma pesquisa-ação. 2019. 152 f. Dissertação (Mestrado em Linguística
Aplicada) - Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
FULCHER, G. Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment
Quarterly, v. 9, n. 2, p. 113-132, 2012.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas: São Paulo,
GIRALDO, F. Language assessment literacy and teachers’ professional development: A
review of literature. Profile Issues in Teachers Professional Development, v. 23, n.2, p.
-279, 2021.
POPHAM, J. W. Assessment Literacy for Teachers: Faddish or Fundamental? Theory Into
Practice, v. 48, n. 1, p. 4-11, 2009.
QUEVEDO-CAMARGO, G. Formação de professores de línguas adicionais e letramento em
avaliação: breve panorama e desafios para os cursos de licenciatura em LEM no Brasil.
Calidoscópio, v. 18, n. 2, p. 435-459, 2020.
QUEVEDO-CAMARGO, G.; SCARAMUCCI, M. V. R. O conceito de letramento em
avaliação de línguas: origem de relevância para o contexto brasileiro. Linguagem: Estudos e
Pesquisas, Goiânia, v. 22, n. 1, p. 225-245, 2018.
QUEVEDO-CAMARGO, G.; SOUSA, A. A. C. P. Letramento em avaliação para professores
de inglês e a perspectiva glocal: um microestudo. Revista do GEL, v.19, n.1, p. 223-245,
SCARAMUCCI, M. V. R. O professor avaliador:sobre a importância da avaliação na
formação do professor de língua estrangeira. In: ROTTAVA, L.; SANTOS, S. R. (Org.).
Ensino-aprendizagem de línguas: língua estrangeira. Ijuí: Editora da UNIJUI, 2006.
STIGGINS, R. J. Assessment Literacy. Phi Delta Kappa International, Arlington, v. 72, p.
-539, 1991.
VILLAS BOAS, B. M. de F. Avaliação para aprendizagem na formação de professores.
Cadernos de Educação, Brasília, n. 26, p. 55-57, 2014.
ZOCARATTO, B. L. A aprendizagem da avaliação em seus três níveis em um curso de
licenciatura de um Instituto Federal: desafios e possibilidades. 2018. 343 f. Tese (Doutorado
em Educação) - Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
Downloads
Published
Data Availability Statement
Os dados estão no artigo.
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Bruna Lourenção Zocaratto, Daniela Barbosa de Oliveira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nos seguintes termos:
- Atribuição - Você deve dar o crédito apropriado , fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas . Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
- Não Comercial - Você não pode usar o material para fins comerciais .
- ShareAlike - Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros de fazer qualquer coisa que a licença permita.