Ruptures of Paradigms in the Education of Young People, Adults, Elderly People and Workers (EJAIT):

A Critical Analysis of the Discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.8

Keywords:

EJAIT, Remote Teaching, Speech, Pandemic, School Reconfiguration

Abstract

The general objective of this work is to understand how the reconfiguration of a school in São Sebastião occurred during the period of social isolation caused by the Covid-19 virus (Sars-CoV-2) pandemic. The time frame of the research covers the period from 2020 to 2021, when measures were adopted to ensure that students in the Education of Youth, Adults, Elderly and Workers (EJAIT) would not be left without classes. Data collection was carried out through interviews with the students, and the data were analyzed from the theoretical-methodological perspective of Fairclough (2001) and Resende and Ramalho (2011), using the Critical Discourse Analysis (CDA) method. The research results present: a) the challenges faced during the pandemic period in relation to the student-teacher, student-teaching material and student-learning relationship; b) the strategies adopted to enable access to classes remotely, as well as insertion and familiarization with the use of digital platforms to continue teaching during the pandemic; c) how this period of school reconfiguration reflected in the students’ adaptation to learning.

Author Biography

  • Beatriz Ângelo, IFB

    28 anos, é licenciada em Letras - Língua Portuguesa pelo Instituto Federal de Brasília, campus São Sebastião, e pesquisadora na área de Linguística, com foco em Análise do Discurso. Atuou como estagiária revisora de texto na Pró-Reitoria de Pesquisa e Inovação da Editora IFB do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB). Possui experiência em ministrar aulas de português desde a universidade, além de ter atuado como educadora social em sala de aula.

References

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social/ Norman Fairclough; Izabel Magalhães, coordenadora da tradução, revisão técnica e prefácio. Brasília : Editora Universidade de Brasília. 2001.

FAIRCLOUGH, Norman et al. Analysing discourse: Textual analysis for social research. Psychology Press, 2003.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre. Bookman, 2004.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva 30 anos depois: regressão social e hegemonia às avessas. Revista Trabalho Necessário, v. 13, n. 20, 2015.

FRIGOTTO, Gaudêncio. CAPITAL HUMANO . Dicionário da educação profissional em saúde. 2009. disponível em: <http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/caphum.htmlL>. Acesso em 21/12/2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. O Censo Escolar 2021: Divulgação dos Resultados. 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2021/apresentacao_coletiva.pdf Acesso em 29/12/22.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS. PNAD Educação 2019: Mais da Metade das pessoas de 25 ou mais não completaram o ensino básico. Agência IBGE Notíticias. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio Acesso em: 21/12/2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS. Abandono escolar é oito vezes maior entre jovens de famílias mais pobres. Agência IBGE Notícias. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/25883-abandono-escolar-e-oito-vezes-maior-entre-jovens-de-familias-mais-pobres Acesso em : 21/12/2022.

Luiz Dourado, Heleno Araújo e Walisson Araújo (Organizadores).Paulo Freire: atualidade e perspectivas para além da pandemia. / - [Meio Eletrônico] 2022.

PAIVA, Jane. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos – UERJ

PAIVA, Jane. "Tramando concepções e sentidos para redizer o direito à educação de jovens e adultos." Revista Brasileira de Educação 11 (2006):519-539.

PAIVA, Jane. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos – UERJ

PAIVA, Jane. "Tramando concepções e sentidos para redizer o direito à educação de jovens e adultos." Revista Brasileira de Educação 11 (2006):519-539.

RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para) a crítica. Campinas: Pontes editores, 2011.

RESENDE v; e RAMALHO v;. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes, v. 2, p. 223-243, 2011.

SAVIANI, Dermeval et al. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, p. 147-164, 1994.

Published

2025-04-30

Data Availability Statement

Todos os dados estão estão apresentados na pesquisa.

How to Cite

Ruptures of Paradigms in the Education of Young People, Adults, Elderly People and Workers (EJAIT):: A Critical Analysis of the Discourse. (2025). Revista Eixo, 14(1), 79-87. https://doi.org/10.19123/REixo.v14n1.8

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1-10 of 29

You may also start an advanced similarity search for this article.